Kalendarium

Kalendarz imprez

Aktualności

ZUTW NA KASZUBACH

Kaszuby to jeden z najpiękniejszych regionów naszego kraju! Mamy tu gęste lasy, czyste jeziora, wiele szlaków żeglugowych oraz wspaniałe zabytki! Każdy oddycha tam pełną piersią, ciesząc się niesamowitymi urokami kaszubskiej okolicy.
Stara Kaszubska legenda głosi, że Pan Bóg tworząc świat, siódmego dnia przysiadł, aby odpocząć. Kiedy tak siedział zobaczył, że zostało mu trochę gór, trochę jezior, trochę lasów, trochę pól i łąk. Wziął to wszystko zapakował do jednego wora, potrząsnął i wysypał. Wszystko, co wypadło z wielkiego wora spadło w jedno miejsce. I właśnie w taki sposób powstały Kaszuby.
Aby to wszystko sprawdzić słuchacze Zbąszyneckiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku zebrali się wczesnym rankiem w czwartek 19.05 na przystanku autobusowym, aby wyruszyć w kolejną wyprawę, tym razem celem są Kaszuby. Po drodze w Poznaniu dosiadają nasi przyjaciele oraz pilot pan Jan Kaczmarek i kierujemy się w stronę Szymbarku.
Zaczynają pokazywać się kaszubskie nazwy, podjeżdżamy pod Centrum Edukacji i Promocji Regionu. Na czele z miejscową przewodniczką ruszamy, aby poznać tajniki tego miejsca związane z historią regionu i jego mieszkańcami. Można tu zapoznać się z losami Kaszubów rozrzuconych po całym świecie poczynając od Syberii po obie Ameryki.  Dalsze ciekawostki to Najdłuższa Deska Świata, Dom Sybiraka, Bunkier TOW "Gryf Pomorski" oraz atrakcja z której Szymbark zasłynął w Polsce i na świecie „Dom do Góry Nogami”. W bardzo ciekawej formie przedstawiono wnętrze domu w którym chodzi się po suficie, a podłoga stanowi sufit. Kiedy po wyjściu z tego domu upewniliśmy się gdzie jest niebo a gdzie ziemia ruszyliśmy do Największego Koncertującego Fortepianu Świata, niestety nie usłyszeliśmy jak gra. Pełni wrażeń zasiedliśmy w lokalnym browarze przy kufelku piwa.
Po krótkim odpoczynku następna trakcja przed nami, dworek Józefa Wybickiego – twórcy Hymnu Narodowego. W tło historyczne wprowadził nas nasz pilot i tak przygotowani zwiedzaliśmy wnętrza dworku. Na dziś wystarczy, udajemy się do hotelu w Kościerzynie. Odpoczynek, posiłek dla chętnych spacer lub „długie wieczorne Polaków rozmowy”.
Drugi dzień zaczęliśmy spacerem po Kościerzynie. Już na początku na deptaku spotkaliśmy Aleksandra Majkowskiego, który zmyślony spisywał dalsze losy Remusa. Pisarz po kaszubsku przedstawił postać Remusa wędrującego po Kaszubach. Dalej idąc wśród urokliwych kamieniczek docieramy na rynek. Tam zatrzymał się na odpoczynek Remus, przysiadł na swoim wózku, zdjął buty i zapatrzył się w kościerzyński rynek. Inni poszukiwali Stolemów, miniatur kaszubskich olbrzymów pochowanych w ciekawych miejscach miasta. Większość wracała do autobusu poprzez targowisko, na którym panie zrobiły zakupy a wszyscy upewniliśmy się, że jesteśmy na Kaszuba słysząc z każdej strony  jo…jo…jo…
Ruszamy dalej, następnym przystankiem jest Bytów. Ziemia kaszubska przez długie lata znajdowała się pod władaniem Zakonu Krzyżackiego. Pozostałościami po tych czasach są zamki. Jeden z nich znajduje się w Bytowie. Zbudowany na przełomie XIV i XV wieku jest utrzymany w stylu gotyckim. Zamek został odbudowany i w chwili obecnej w jego wnętrzach znajduje się między innymi Muzeum Zachodniokaszubskie. Po spacerze po salach i murach zamkowych czas na odpoczynek może być przy kuflu lokalnego piwa. Drogę powrotną uatrakcyjnił postój w mini zoo. Do domu docieramy wieczorem wśród długo oczekiwanego deszczu. Teraz odpoczynek i czas na zastanowienie się, co dalej.

Elementy dodatkowe powiązane z tym akapitem w informacji

38Galeria zdjęć: WYCIECZKA KASZUBY

Elementy dodatkowe powiązane z tą informacją